Gospodarka Paragwaju silnie rośnie w lutym
Ponadto Paragwaj zarejestrował nadwyżkę komercyjną w pierwszym kwartale 2025 r.
Estymator postaci (ECN) opublikowany przez Centralny Bank Paragwaju (BCP) zarejestrował w tym roku wzrost sprzedaży o 6% i wzrost o 5,2% o 5,2% w porównaniu do lutego 2024 r.
Kluczowymi sektorami promującymi ten wzrost były usługi (transport, telekomunikacja, handel, nieruchomości, hotel), przemysł (mięso, produkty metali, produkty mleczne, chemikalia) i handel (sprzęt domowy, żywność, produkty farmaceutyczne, pojazdy). Jednak sprzedaż paliwa, odzież, oleje, skóra i cukier pozostały. Centralny Bank Paragwaju powiedział, że przychody podatkowe wzrosły o 10% w pierwszym kwartale, zgodnie z trwałym wzrostem PKB.
Ponadto w pierwszym kwartale w pierwszym kwartale, w pierwszym kwartale, w pierwszym kwartale, w pierwszym kwartale, w pierwszym kwartale, w pierwszym kwartale, w pierwszym kwartale, w pierwszym kwartale, w pierwszym kwartale, w pierwszym kwartale, w pierwszym kwartale, w pierwszym kwartale, w pierwszym kwartale, napędzany wzrostem eksportu, do 4 087 mln USD, zwłaszcza w wołowinie, wnętrzności, aluminium i kable. Import wzrósł o 4,3%, osiągając 4 056 mln USD, a zakupy z 143 krajów odzwierciedlają solidną działalność gospodarczą.
ECN jest krótkoterminowym wskaźnikiem, że środki sprzedaż zadeklarowane do Dyrekcji Dochodów podatkowych (DNIT). W związku z tym należy zauważyć, że w pierwszym kwartale roku Dyrekcja dochodu podatkowego zarejestrowała już o 10% wzrost pobierania i planuje osiągnąć rekordowy pobór w kwietniu, datę wygaśnięcia podatku dochodowego spółek (IRE).
Według dyrektora DNIT, Óscar Orué, wzrost ten zaobserwowany w kolekcji jest zgodny z wynikami ekonomicznymi ostatnich trzech lat, charakteryzującego się trwałym wzrostem produktu krajowego brutto (PKB).
Zgodnie z raportem BCP wynik międzyroczny ECN wynika głównie z korzystnej dynamiki sprzedaży w usługach, branżach produkcyjnych i handlu.
W sektorze usług zaobserwowano korzystne wyniki w transporcie, telekomunikacji i informacji, usługach, krajowych i nieruchomościach, a także w hotelach i restauracjach. Z drugiej strony zaobserwowano niezwykły wzrost w mięsie, metalowych produktach, młynach i piekarniach, maszynach i wyposażeniu, produktach mlecznych, papieru i pochodnych, chemikaliach, tkaninach i odzieży, napojach, tytoniu i drewna.
Wykazali również pozytywne wyniki, urządzenia, produkty żywnościowe, chemiczne i farmaceutyczne, pojazdy i konserwacja, nawozy i agrochemikalia, handel detaliczny i technologie.
Po ujemnej stronie olejki, skóra i obuwie, cukier, minerały niemetaliczne, podstawowe metale, oleje, paliwa, odzież, surowce rolnicze i zwierzęta gospodarskie wykazały negatywne wyniki.
W tym samym czasie handel zagraniczny Paragwaju zamknął pierwszy kwartał 2025 r. Z nadwyżką 32 milionów USD, dzięki wzrostowi o 1,4% eksportu w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami ubiegłego roku. Całkowity eksport ledwo przekroczył 4 080 mln USD, co stanowi wzrost o 1,4% w odniesieniu do kwoty zarejestrowanej w marcu 2024 r. Tylko wyprodukowane produkty pochodzenia rolnego zanotowały wzrost w tym samym okresie o 14,9%, głównie z powodu wyższych dostaw wołowiny i łupów. Paragwaj ma portfolio 123 krajów klientów.
Wyprodukowane towary oparte na przemysłowych wyniosły 417,6 mln USD, co stanowi wzrost o 6,6%roku o 6,6%, głównie spowodowany wzrostem eksportu aluminium, w tym przewodów i innych sterowników.
Z drugiej strony całkowity import wyniósł 4 050 mln USD, co stanowi wzrost o 4,3%, a zakupy z 143 krajów.